maksiat + bala

5 maksiat serta-merta terima bala dari Allah:

  • Zina dilakukan terang-terangan
  • Penipuan dlm perniagaan
  • Orang yg tak bayar zakat
  • Mungkir janji pada Allah dan Rasul
  • Tidak laksanakan hukum-hukum Allah

Musibah:

  1. Bala – orang yg jahat melakukan maksiat
  2. Kifarah – orang yg baik tiba-tiba ‘ter’lakukan maksiat
  3. Iftilaf / Iftilah – org yg soleh dan terbaik tiba-tiba dapat musibah.

p/s: iftilaf/iftilah tu slalunya mcm nabi-nabi, tok imam, ustaz dan segala bagai laah yg dapat. so conform bukan kita la orang yg termasuk kan? +__+

so kita berdoa la supaya kmusibah-musibah yang menimpa kite tu sbg satu kifarah. sebab, kifarah dan iftilaf ni tak di balas di akhirat kelak. bala tu, dunia dah kena, akhirat pun kena. so bertaubat laa selagi sempat. (okay, ni di tujukan khas buat aku sendiri. haha)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s